zondag 24 april 2011

Paaswake

Vanavond naar de Paaswake in Zeewolde geweest, samen met Inge en Betty. Ik vond het heel bijzonder om samen hier naar toe te gaan. Zeewolde heeft een bijzondere kerk. De open haven, waar diversen kerkgenootschappen een kerkzaal hebben. Het begin van de Paaswakedienst was gezamenlijk met de PKN en de RK parochie. Ik vond het wat hebben gezamenlijk de paaskaarsen aansteken. Daarna ging ieder naar zijn eigen kerkzaal. Ik naar de PKN dienst en Betty en Inge naar de RK. Er gingen zoveel emoties door mij heen. Het opstandigsverhaal, traditie, vertrouwdheid. Maar ook de confrontatie met leven en dood, iets waar ik de afgelopen maanden zo mee bezig ben. In de dienst was er ook gedachtenis aan je eigen doop en belijdenis. Dingen die nu zoveel dieper binnen komen. Een heel mooi moment vond ik dat je kon kiezen om naar voren te komen voor een persoonlijke zege, als je daar knielt voor de predikant, gaat dat zo diep naar binnen.