dinsdag 1 november 2011

Voel me een beetje meer mens

Sinds vrijdag is de koorts weg en heb ik nu alleen nog wat verhoging. De antibiotica doet zijn werk. Je merkt wel dat je een weer een dreun hebt gekregen. Zondag konden we gelukkig wel naar het feest van mijn zusje. Het ging goed, maar was natuurlijk helemaal gesloopt. Het was fijn om te merken dat mijn zus en zwager blij waren dat we er toch bij zijn geweest. Na het toetje was ik blij dat we naar huis konden, ik dacht ik zeg alleen mijn zus en zwager goedendag. Dit had ik gedacht, het ontroerde me dat diversen nichtjes en neefjes achter me aan kwamen om toch nog even een knuffel te geven. Gister een ontzettend lief mailtje van Jilt en Krista. Het zijn de kleine dingen waar je je zo aan kan optrekken. Ik vond het heel fijn om zondag de kinderen heel de dag om me heen te hebben en hun meeleven en bezorgdheid te ervaren. Vandaag weer een paar uur gewerkt en vanmiddag voor het eerst weer naar de Fysio. Dit was stopgezet tijdens de bestraling. Het geeft me een goed gevoel om weer daadwerkelijk met dat lijf aan de slag te gaan. Vanaf volgende week ga ik weer deelnemen aan het Oncologisch Sportuurtje. Vandaag kreeg ik een hele mooie kaart met als titel: Geschonden Schoonheid. Als je het beeld ziet word je geraakt door schoonheid ondanks de geschondenheid. Heel mooi.
Ook heb ik deze week weer lieve mailtjes en kaartjes gehad, waar je een beetje stil van wordt. Hoe mensen met je mee blijven leven. Ik krijg veel vragen over waarom ben je nog niet klaar en waarom krijg je nog Herceptin kuren en wat is dat? Ik krijg Herceptin (17 kuren, 9 heb ik er gehad) omdat ik HER2 positief ben. Op het oppervlak van borstkankercellen kunnen naast hormoonreceptoren ook nog andere receptoren zitten. Een voorbeeld hiervan zijn de HER2 receptoren. De HER2-receptor is een eiwit dat een belangrijke rol speelt bij de groei en deling van cellen. Als deze receptor gestimuleerd wordt, wordt er een signaal afgegeven naar de celkern waardoor onder andere de cel zal gaan delen. Hierdoor groeit het aantal cellen. Bij 15-20% van de borstkankertumoren is sprake van verhoogde aanwezigheid van HER2-receptoren op het celoppervlak. We noemen dit ook wel "HER2-positief" of "HER2-overexpressie". Deze tumoren neigen ertoe sneller te groeien dan tumoren zonder HER2-overexpressie en worden daarom ook wel "agressief" genoemd. In 2000 is het eerste anti-HER2 geneesmiddel op basis van antilichamen beschikbaar gekomen. Dit middel heet trastuzumab (Herceptin®). Trastuzumab is een antilichaam dat bindt aan de HER2-receptor van tumoren met HER2-overexpressie. Hierdoor wordt het signaal van HER2 naar de celkern geblokkeerd en daarmee onder andere de celdeling van de tumor geremd. Daarnaast zorgt binding van trastuzumab aan HER2 op de tumorcel ervoor dat de tumorcel herkenbaar wordt voor het afweersysteem van het lichaam, dat de tumorcel vervolgens kan vernietigen. Helaas kan dit alleen per infuus toegediend worden en moet ik daarvoor 1 keer per 3 weken weer naar de Oncologische Dagbehandeling.

Geen opmerkingen: