woensdag 21 december 2011

Rust, Rust en nog eens rust

Genieten volop van de rust. Het doet mij erg goed. Door de fysio wordt de functie van mijn arm elke dag beter. Het is heerlijk om haast geen pijn meer te hebben. Afgelopen 2 dagen weinig gedaan. Het lukt me om de dag over me heen te laten komen, zoals hij komt. Accepteren dat rust goed voor mij is en niet te veel te willen. Ik hoop dat ik dit vast kan houden als we weer terug zijn. Ik ben erg met mijn verjaardag bezig. Ja ik mag er straks weer een jaartje bijtellen, maar hoe anders voelt het dan andere jaren. Ik heb erg zitten te denken wat wil ik met die dag. Niets doen voelt niet goed. Vieren vind ik ook niet het juiste woord. Een toast uitbrengen op mijn nieuwe levensjaar met de mensen die hier om me heen zijn, dat voelt wel goed. Daarnaast wil ik thuis nog graag iets doen met de kinderen. Vandaag kaartjes gekocht om de uitnodigingen te maken. Teruglopend van de supermarkt naar huis komen de tranen en voel ik me ontzettend verdrietig. Samen zijn we aan de slag gegaan met de tekst. Het resultaat voelt goed. De kaartjes zijn geschreven, natuurlijk in 2 talen, Duits en Nederlands. We praten zoveel duits hier, dat we tegenover elkaar ook al in het duits beginnen. Ik denk deze dagen ook heel veel terug aan de kerstvakanties van vroeger op de Canarische Eilanden met mijn oma, tante, ouders, zusje en broetjes. Ik besef eigenlijk nu pas wat die vakanties voor mij betekend hebben, de manier van kerstvieren: altijd proberen een kerstdienst ergens bij te wonen, in wat voor taal ook. Ik denk dan terug aan de avonddienst in Playa del Ingles, het Stille Nacht zingen op het plein voor de kerk ieder in zijn eigen taal. Toen wij voor het eerst in Playa del Ingles kwamen, was er nauwelijks iets, maar de kerk hadden ze als eerste neergezet, bijzonder. 1e kerstdag las mijn vader het kerstverhaal voor en deden we allemaal wat, muziek maken een gedicht voorlezen etc. Ik bewaar er warme herinneringen aan. Grote verwachtingen had ik toen ik als 19 jarige kerst vierde (voor het eerst sinds mijn 7e) in Nederland,voor mij was het een teleurstelling en ik voelde niets van de warmte die ik al die jaren daarvoor ervaren had. Dit jaar gaan we in Costa Tequise naar de Evangelische Gottesdienst met kerst. Het voelt een beetje als vroeger. Je moet echt zoeken om het plekje te vinden. Vorig jaar hebben we het ook geprobeerd, maar wij hadden gelezen, dat het 1e kerstdag was en wij waren er dan ook , na lang zoeken , maar het bleek 2e kerstdag te zijn.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Lieve Anjo, ik lees in je blog dat je regelmatig ook verdrietige momenten meemaakt tijdens je vakantie. Ik denk dat dit veel te maken heeft met het feit dat je nu ook de tijd hebt om veel na te denken en daardoor komen zowel positieve als negatieve gevoelens naar boven. Je weet dat we gezegd hebben : morgen is vandaag. Dus niet teveel in de toekomst denken en vandaag leven. Je verjaardag willen we heel graag meevieren op 26 december. Finisterre 1 wordt Party-Finisterre! Veel liefs, Kaatje.

Anoniem zei

He zus,
Je herinneringen aan kertsfeest op de Canarische eilanden zijn ook voor mij zo herkenbaaren even waardevol!
Wat zou ik graag op tweede kerstdag je verjaardag met je mee vieren want juist nu valt er iets te vieren.
Vorig jaar dolde we met je vijftigste verjaardag, de aftakeling zou beginnen......!
Nu een jaar later ben je sterker en ook mooier dan ooit!
Ik besef nu ook pas hoe blij ik ben een zus als jij te hebben!
Dikke kus van je zus!