woensdag 9 februari 2011

05-02-2011 De wereld staat op zijn kop

Donderdag 27 januari 2011 jaarlijkse mammografie en echo. Blij als de laborant zegt: alles is goed geen afwijkingen t.o.v vorig jaar. Echografie niet noodzakelijk . Ik ga hier niet mee akkoord en krijg toch de echo. Helaas niet goed een aantal afwijkende plekken. Mijn vraag of ik rekening moet houden met maligniteit wordt bevestigend beantwoord. Er worden diversen puncties genomen. Maandag krijg ik de 100% zekerheid: ik heb borstkanker uitgezaaid naar mijn okselklieren. Het circus wordt in werking gezet. Blij ben ik dat ik in het ARTI werk en dicht bij het vuur zit. Het voelt goed dat er voor mij gergeld wordt. Het is fijn om bij een arts onder behandeling te komen die je al vertrouwd is. Ik ben van onderzoek naar onderzoek gegaan en van arts naar arts . Positief nieuws is dat de longen, lever en botten schoon zijn. Er is nog wel een metastase in de klier onder het sleutelbeen gevonden. Zoals het er nu voorstaat ga ik eerst chemo krijgen 6 kuren, dan opereren en daarna bestralen. Daarnaast ga ik ook nog van de 4e kuur een jaar lang Herceptin kuren krijgen. Ook zal ik waarschijnlijk nog hormoonbehandeling krijgen. Een heel lang traject tot het voorjaar van 2012. Ik ben gelukkig een optimist en een vechter. Ga het dal in met de gedachte dat elke behandeling weer een stukje dichter bij de uitgang van het dal is. Maandag nog naar de internist en dinsdag nog de oncologieverpleegkundige. Hoop dat snel te starten. Het is raar dat je opeens niets meer kunt plannen, dat je niet weet hoe je je gaat voelen. Ik hoop een paar uur te kunnen blijven werken. Vind het heel zwaar voor de kinderen nu ze een aantal weken geleden te horen gekregen hebben dat hun vader weer nieuwe metastasen heeft, ze zelf bezig zijn om met de beslissing ze wel of niet te laten testen op het erfelijke gen. Aan de andere kant zijn het ook 2 sterke kanjers die al zoveel meegemaakt hebben dat ze ontzettend krachtig en sterk zijn.

1 opmerking:

Unknown zei

Lieve Anjo,
Ik had niet begrepen dat jij vandaag (of eigenlijk gisteren, want het is ondertussen vrijdag 00:21 uur)de eerste kuur hebt gehad. Anders had ik je wel even gebeld en sterkte gewenst. Maar je hebt je lieve dochter bij je gehad en dat zal een heel goed gevoel hebben gegeven. Ik spreek je binnenkort thuis wel.
Dikke sterktekus en ik hoop dat de lekkere sauzijzenbroodjes en broodjes kroket nog heel lang zullen blijven smaken.
Gerry